Turvapalvelut siivittävät Toyotan kauppaa
LänsiAuto Espoon huoltovastaavalla Mats Hytösellä on kelpo vastaus kysymykseen, miten Toyota on voinut hallita niin ylivoimaisella otteella henkilöautokaupan markkinaosuustaistelua vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana. Toyotan markkinaosuusprosentti oli tammi-toukokuussa 19,2, kun kakkoseksi nousseella Kialla se oli 8,7.
Yksi selitys on Hytösen mukaan se, että Toyota on osannut luovia autoteollisuutta riivaavassa komponenttipulassa taitavammin kuin kilpailijansa ja pystynyt pitämään uusien autojen toimitusajat vielä suhteellisen siedettävissä lukemissa.
Toinen ja huomattavasti kauaskantoisempi menestystekijä löytyy hänen mukaansa siitä turvapalvelujen paketista, jota Toyota tarjoaa uusia ja osittain myös käytettyjä autoja ostaville asiakkailleen.
Yksi tärkeimmistä asiakkaalle annettavista sitoumuksista on Hytösen mielestä hybridiakkuturva.
”Se koskee hybridiautoissa käytettäviä korkeajänniteakkuja, ja sen voimassaolo ulottuu peräti 10 vuoteen tai 350000 kilometriin. Sen merkitys korostuu nyt, kun valtaosa uusien Toyota-mallien myynnistä on jo hybridejä”, Hytönen sanoo.
Hybridiakkuturva nojaa määräaikaishuollossa tehtävään akkutestiin. Jos testin läpäissyt akku menee epäkuntoon ennen seuraavaa huoltoa, järjestelmä korvaa kunnostuksesta aiheutuvat kulut auton omistajalle.
Toinen mielenkiintoinen turvapalvelu on nimeltään Relax. Se on hieman normaalitakuuta suppeampi sitoumus, joka myönnetään jokaiselle palveluun oikeutetulle Toyotalle määräaikaishuollon yhteydessä 12 kuukaudeksi eteenpäin.
”Teimme juuri 1000 euron arvoisen ilmastointilaitteen remontin Toyotaan, jonka oma takuuaika oli jo ohi. Laskun maksoi Relax”, Hytönen kuvailee.
Kolmas asiakkaan turvaksi kehitetty palvelumuoto kulkee nimellä e-Care. Se tunnistaa autossa ilmenevän vian ja toimittaa siitä alustavan tiedon Toyota-huoltoon niin aikaisessa vaiheessa, että auton omistaja ei ole välttämättä ehtinyt sitä edes havaita.
Hytönen muistuttaa myös Toyotan vaihtoautoihin kohdistetusta Approved-ohjelmasta. Sen piirissä ovat kaikki ne Toyota-vaihtoautot, joilla on ikää alle 8 vuotta ja mittarissa korkeintaan 160000 kilometriä. Aikaisemmin Titaani-tarkastusohjelmana tunnettu Approved-standardi todistaa, että kyseisen auton on käynyt läpi koulutettu, nimenomaan Toyotaan erikoistunut mekaanikko.